Pieni kasvissyöjä

Neuvolassa ohjeistettiin, että vauvalle pitäisi antaa lihaa aluksi kerran ja myöhemmin jopa kaksi kertaa päivässä. Tämä ohje sai taas kerran miettimään, että mistä ihmeestä ja miltä vuosisadalta näitä neuvolan suosituksia otetaan. Aikuisia yritetään jo neuvoa harventamaan lihan syöntiä, koska on tiedossa että lihansyönti mm. lisää diabetesriskiä, huonontaa sperman laatua, lisää riskiä sepelvaltimotauteihin, voi lisätä syöpäriskiä ja lyhentää elämää. Lisäksi vaakakupissa painavat vielä eettiset ja ympäristöön liittyvät syyt, joita ei aina paranna edes luomulihan käyttö. Miten lihansyönti noin usein voisi siis olla hyväksi vauvalle, jos se ei ole sitä aikuisellekaan?

Itse olemme syöneet luomulihaa tai riistaa vain pari kertaa kuussa, enkä mielelläni antaisi lapsellekaan lihaa sen useammin. Kalaa syömme suunnilleen yhtä usein. Tähän asti en ole ollut vielä huolissani proteiinin saannista, koska rintamaito on kuitenkin ollut vielä tärkein ravinnonlähde. Vauvoilla, jotka eivät juuri syö lihaa, imetys onkin erityisen tärkeää ja sitä olisi syytä jatkaa pitkään.

Nyt meillä on etsinnässä, mistä niitä proteiineja sitten saa. Kananmuna ja soija jo osoittautuivat allergiaa aiheuttaviksi ja pavut ja linssit vetivät vatsan sekaisin. Onneksi on olemassa tattari, jossa proteiinia on enemmän kuin pavuissa ja aminohappokoostumuskin täydellinen!

Tässä löytöjä ja ehdotuksia muillekin avuksi (ja samat sopivat toki myös kasvissyönnistä kiinnostuneille aikuisille ;)):

6 kk alkaen: täysjyvävilja, luomukananmuna (korkeintaan kerran viikossa), tattari, quinoa

7 kk alkaen: tofu, soijajogurtti, tahini yms. siementahnat

8 kk alken: pavut ja linssit pieninä annoksina

10 kk alkaen: rahka, piimä yms. hapatetut maitotuotteet; tempeh

12 kk alkaen: pähkinät ja siemenet hienonnettuina

Onko lukijoilla vielä muita ehdotuksia?

PS. Vegaaniliitolla on hyvä esite raskaus- ja imetysajan sekä lapsuuden vegaaniruokavaliosta, jos sellaista suunnittelee.

Advertisements

4 thoughts on “Pieni kasvissyöjä

  1. Moi! Mielenkiintoista lukea teidän kokemuksista, kun meillä sormiruokailun aloittaminen lähestyy.
    Nuo vinkkisi saivat minut miettimään seuraavia kohtia:
    1) miksi kananmunaa korkeintaan kerran viikosa?
    2) miksei tahinia ennen 7 kk ikää?
    3) miksei palkokasveja ennen 8 kk ikää?
    4) miksei pähkinöitä ja siemeniä (hienonnettuina) ennen vuoden ikää?

    Olen lukenut neuvolan oppaat sekä Omin sormin suuhun kirjan, mutta niissä ei mainittu seuraavia (ikä)rajoituksia.

  2. Hei!

    Kananmunasta mun täytyy sanoa, että en muista miksi tuon kirjoitin. Voisiko olla ehkä kolesterolin vuoksi? Palaan asiaan, kun muistan mihin tuo liittyi.

    Muut kohdat liittyvät vauvan ruoansulatuksen kehittymiseen. Siemenet, pavut ja pähkinät ovat tosi tuhtia ravintoa ja vaikeaa sulattaa. Pieni vauva, jonka vatsa ei ole niille valmis, saa niistä kovia vatsavaivoja. Vauvat ovat tässä toki yksilöllisiä. Tahinista ei meillä ole tullut mitään ongelmia, mutta papuja kun kokeiltiin 7-8 kk iässä, niistä tuli kamalat vatsavaivat Toukalle ja yöunet menivät. Oikeastaan vasta nyt lähempänä vuoden ikää hänen vatsansa pystyy niitä sulattamaan, ja nytkin ne pitää olla ylikypsäksi keitettyjä ja muussattuja. Pavut eivät siis ole vaarallisia, lähinnä hyödyttömiä ja epämukavia noin pienille.

    Pähkinöiden ja siementen sulattaminen on vielä vaikeampaa. Vaipasta sen näkee, että ne tulevat ihan samannäköisenä ulos kuin minä ovat menneet sisään… Pähkinöissä ja siemenissä on lisäksi riski, että niissä on homeitiöitä seassa. Vauva on niille paljon herkempi kuin aikuiset.

  3. Ok. Kiitos hyvistä vinkeistä! Tuli vielä mieleen, että oletko antanut hedelmät, esim omena- ja päärynälohkot sekä melonin ja ananaksen palat lapselle kuorineen vai kuorittuina? Jos olet antanut kuorineen, niin riittääkö vesipesu? Kaikessa ei meillä varmaan ole varaa ostaa luomua, mikä tietysti minimoisi mahd. torjunta-ainejäämät… Entä onko tullut vastaan tietoa/kokemuksia esim. viinirypäleiden ja sitrushedelmien käytöstä sormiruokailussa, että tarvitseeko ”kalvo” poistaa ennen lapselle tarjoamista?

    • Kyllä etenkin alkuun kannattaa antaa kuorittuna. Kuorenpalat tarttuivat ikävästi Toukan kitalakeen aluksi. Vähän isompana pystyy syömään kuorineen. Sitrushedelmissä aluksi poistin kalvon mutta nyt ehkä kuukauden ajan on voinut antaa pieninä paloina myös kalvon kanssa. Kuorineen annan tietysti vain luomuhedelmät. En suosittelisi antamaan kuorettomia hedelmiä kuten viinirypäleitä, jos eivät ole luomua. Sama juttu kuivahedelmissä, niissäkin torjunta-ainejäämiä voi olla paljon. Banaanit ovat myös yksi, joissa torjunta-ainejäämiä on paljon. Me ollaan tehty niin, että jos rahat on vähissä, ainakin Toukan ruoat on olleet enimmäkseen luomua ja me ollaan itse tingitty omien ruokien laadusta siinä suhteessa. Pienen elimistö on kuitenkin vielä tosi herkkä.

      Puolikkaita viinirypäleitä ja muita pienempiä, esim. rusinoita, voi antaa vasta 8-10kk iässä pinsettiotteen kehittyessä. Eli sitten kun lapsi osaa itse laittaa ne suuhun, on myös suun motoriikka tarpeeksi kehittynyttä niin pienille paloille.

      Ainakin pari ekaa kuukautta muuten omena oli vielä liian kovaa purtavaksi. Kun sitä höyryttää ihan lyhyen aikaa, ehkä puoli minuuttia, siitä tulee sopivan pehmeää. Banaanissa taas aluksi auttoi, kun leikkasi päästä n. 7-8 cm palan ja jätti puoleen palasta kuoren, niin että siitä sai pidettyä kiinni. Muuten banaani oli liian liukas pysymään kädessä. Ehkä 10kk iässä alkoi vasta liukkaatkin hedelmät pysymään kädessä.

      Iloa ja kärsivällisyyttä kokeiluihin! 🙂 Etenkin alussa tarvitaan kärsivällisyyttä, kun tuntuu että eihän se syö mitään, ja siinä opettelussa menee aikaa. Muista että äidinmaito (jos imetät) on vielä pitkään tärkein ruoka lapsellesi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s