Rakkauden vankila

Toukka täytti vuoden. Itse se ei paljon ymmärtänyt vielä syntymäpäivistään, vaikka nautti kyllä jakamattomasta huomiosta, kiersi ihmisen luota toisen luo ja jossain vaiheessa tuntui hoksaavan lahjapakettien ideankin, että niistä papereista aina kuoriutui esille jotain pientä kivaa.

Minulle päivä oli paljon suurempi. Samalla minä täytin vuoden äitinä. Se on pistänyt miettimään monia asioita, kuten sitä miten äitiys on oikeastaan jatkuvaa luopumista – jokainen uusi kehitysaskel valmistaa lasta astumaan askeleen kauemmas äidistä, askeleen kohti itsenäistä elämää maailmassa. Askel kerrallaan Toukka vieroittaa itsensä minusta enkä minä mahda sille mitään. Yksi vuosi tuntui isolta rajapyykiltä. Kaksi päivää synttäriensä jälkeen Toukka oppi kävelemään, ja nyt meillä asuukin pieni lapsi, jossa näkyy enää vain vähän vauvan piirteitä.

Minustakin on nyt tuntunut siltä, että tarvitsen vähän enemmän omaa tilaa – vauvatonta ja perheetöntä tilaa. Tarvitsen vähän enemmän taas sitä ihan omaa elämää, mitä se sitten onkaan. Torstai-iltana vietin ihanan pitkän illan yksin kaupungilla. Kävelin senaatintorin laitaa ja puhuin ystävän kanssa puhelimessa kunnes akku loppui, harhailin kahvilaan jossa teeskentelin lukevani kirjaa vaikka oikeasti vain katselin, kuuntelin, olin ja annoin ajatusten virrata. Poikkesin pieneen second hand -kauppaan Kruunuhaassa ja löysin itselleni syntymäpäivälahjaksi mahtavan takin – sen kuva on tässä että tähän postaukseen tulisi edes jotain kuvitusta. (Teinipeiliposeerausilmeeni olivat tänään vähän hukassa, mistä johtuu tämä kampaus. Takki on Globe Hopen, joten se on jo tuplakierrätetty. Oletan että se kestää silti pidempään kuin nuo halpiskaupoista ostamani aiemmat takit. Eikö todellista ekologisuutta kuitenkin ole tehdä asioita, joita ei tarvitse kierrättää?)

Tuntuu että koskaan ei ole tarpeeksi aikaa ajatella ja silloinkin kun on, aivot toimivat puoliteholla. Mutta tällaista olen nyt ajatellut: että lapsen saaminen on rakkauden vankila. Toisaalta lapsen kanssa saa opetella suurinta rakkautta, sellaista joka on pyyteetöntä, epäitsekästä, luopuu omasta edusta, on valmis vaikka kuolemaan toisen puolesta. Ennen Toukan syntymää luulin tietäväni mitä on epäitsekkyys, mutta vasta Toukan synnyttyä tajusin, että ei minulla ollut aavistustakaan.

Uskon että elämän tarkoitus on tulla sellaiseksi, miksi Jumala on meidät luonut, ja uskon että avioliitto ja perhe-elämä ovat korkeimpia kouluja siihen – jos haluaa ottaa vastaan ne oppitunnit joita ne tarjoavat. Harvassa muussa paikassa pystyy antautumaan samalla tavalla elämän hiottavaksi ja muokattavaksi ja antamaan niiden asioiden syntyä itsessä, jotka todella ovat hyviä – sellaiset kuin rakkaus, ilo, rauha, ystävällisyys, hyvyys, kärsivällisyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Ja huh, minä kyllä olen tässä koulussa vasta ensimmäisellä luokalla.

Ja sitten se toinen puoli. Tähän elämäntilanteeseen kyllä (useimmiten) lähdetään vapaaehtoisesti, mutta sen jälkeen mikään ei enää olekaan vapaaehtoista. En voi itse määrätä päivärytmiäni, en voi sanoa velvollisuuksistani vain että nyt en jaksa, joskus toiste. En voi itse päättää, milloin minulla on vapaata aikaa. Lähes jokainen hetki elämästäni on riippuvainen toisista – enimmäkseen tuosta pienestä. Se on niiiin valtava muutos kun oli tottunut elämään elämänsä lähinnä vain oman päänsä mukaan, niin kuin minä. Muutos tuntuu suunnilleen samalta kuin juoksisi täysillä päin betoniseinää.

No, mutta tässä sitä nyt ollaan. Vuodessa tällistä alkaa jo vähitellen toipua. Tässä minä katselen ympärilleni, ihmettelen että mikä tämä uusi ihmeellinen maailma on mihin olen astunut. Koko maailma on muuttunut ympärillä ja nyt on minun aika muuttua sen mukana.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s