Säilömiskuume – kesäkurpitsoita ja pihlajanmarjoja

Rakastan kesäkurpitsaa, mutta en raaski ostaa sitä talvella, kun se maksaa kamalan paljon ja tulee kamalan kaukaa. Ensin ajattelin siis pakastamista, mutta pakastin on jo täynnä marjoja (joita syödään puuron kanssa joka aamu ympäri vuoden) – ja dyykattua ruisleipää,  keräilyharrastus sekin. Siippa ehdotti kuivuria, ja se olikin hyvä ajatus. Tuossa isossa purkissa on kolme tosi isoa sipoolaista biodynaamista kesäkurpitsaa kuivattuna. Ne ovat vielä parempia kuin osasin odottaa, toimivat sellaisenaan vaikka salaatin seassa, tai pastakastikkeessa. Ajatus on talvella siis liottaa niitä hetkinen ja laittaa kastikkeisiin tai keittoihin sekaan.

Arvaatko mitä toisessa purkissa on? Pari viikkoa sitten olimme kesän varmaankin viimeisellä uimarantareissulla Luukissa, jossa näimme puita täynnä niin herkullisia pihlajanmarjoja, että niitä oli pakko poimia mukaan ja sitten miettiä, mitä niistä tekisi. Siippa keitti niistä hillon, jossa on vähän mausteita, paljon intiaanisokeria ja hyytelöimisaineena agar agaria, ja – se on hyvää! Samaan aikaan tosi makeaa ja mukavan kitkerää. Ajatuksena laittaa sitä vaikka pieni nokare aamupuuroon. Ja ajatuksena myös tehdä vielä muutama purkillinen lisää.

Kaksi syytä käyttää pihlajanmarjoja:
1. Niitä on paljon ja niiden poimiminen on helppoa. Sopii myös kärsimättömille (kuten minä), joilla menee mustikoita poimiessa hermot viidessä minuutissa.
2. Niiden ravintosisältö on tosi hyvä. Erityisesti niissä on C-vitamiinia, K-vitamiinia ja kaliumia. Lisää voit katsoa täältä.

Siippa halusi että kerron lisää marjoista puurossa. Niiden suhteen kannattaa olla ennakkoluuloton. Vaikka itse vierastaisit kirpeitä marjoja, lapsesi saattaa rakastaa niitä. Kirpun herkkuja ovat karpalo (paakku), tyrni ja mustaherukka. Pakastimessa on näiden lisäksi mustikkaa, puolukkaa ja mansikkaa. Kirppu katsoo tarkkaan, että joka lusikallisella tulee ainakin yksi marja mukaan, muuten puuro ei maistu. Ja mikäs siinä, marjat ovat mahtavaa ravintoa ja auttavat siinä, että ei tarvitse vitamiineja saadakseen ostaa kaukaa tuotuja hedelmiä. Ja Siipan vinkki on myös, että ei kannata sulattaa koko purkillista marjoja kerralla, vaan laittaa suoraan kuumaan puuroon, jolloin ne eivät lössähdä vaan pysyvät mukavan kiinteinä ja tuoreen oloisina.

Ps. Meillä on OBH Nordican kuivuri, siis se halvin mahdollinen. Kuivuri ei saisi kuumeta yli 40 asteeseen jotta vitamiinit ja muut säilyisivät ruoassa, ja kun tuota mittasin lasten kylpymittarilla jonka ylin aste on 60, mittari ei edes riittänyt siihen. Tuo on jo sellainen valmistusvirhe, että mielestäni kuivuri pitäisi voida palauttaa (ja vetää pois myynnistä). Koska olemme pihejä, keksimme kuitenkin tähänkin keinon – eli pistorasiaan kytkettävän ajastimen. Kun kuivuri on päällä vartin ja pois päältä vartin, lämpötila ei pääse kohoamaan liian korkeaksi. Eli jos olet erehtynyt ostamaan tällaisen kuivurin, ajastimella sen saa käyttökelpoiseksi. (Netistä löytyy myös ohjeet termostaatin rakentamiseksi kuivuriin, mutta oli meille ihan liian haastava juttu…)

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s