Kuinka selvitä kaamoksesta

Olen ollut ikäni pahan luokan kaamosmasentuja. Oikeasti, se on tuntunut siltä kuin olisi maanis-depressiivinen vuoden mittaisessa syklissä. Olen tuntenut olevani ihan eri ihminen kesällä ja talvella, talvella pukeutunut mustiin ja kesällä laittanut kukkia tukkaan ja kulkenut riemunkirjavissa mekoissa. Mutta näin ei tarvitse olla! Olen nimittäin päässyt ongelmastani, ja keinot siihen ovat olleet yksinkertaiset ja ne ovat kaikkien ulottuvilla. Farkut on violetit nyt talvellakin.

1. Mene ulos aina kun aurinko paistaa

Lapsen kanssa tämä tapahtuu luonnostaan, kun jokainen kunnon perheenäiti (kröhöm) vie lapsensa aamulla leikkipuistoon. Ei mutta oikeasti, etenkin tähän aikaan vuodesta se tekee oikeasti hyvää, ja aamulla on lähdettävä kun yö tulee neljältä iltapäivällä. Auringonvalo on niin perustavanlaatuinen tarve ihmisellä, että mielestäni ruokatunnin tavoin pitäisi työpäiviin sisältyä auringonotto- ja liikuntatauko. Se aika mikä tähän menisi, säästyisi varmasti lisääntyneessä työtehossa, ja plussan puolelle jäisi niin työnantaja kuin -tekijä.

2. Syö hyvin ja liiku tarpeeksi

Jossain artikkelissa joitain vuosia sitten joku psykiatri totesi, että puolet masennuspotilaista ei tarvitsisi lääkkeitä ja terapiaa, vaan parempaa ruokaa ja enemmän liikuntaa. Mieli ja ruumis kun ovat yhteydessä – toisaalta ajatukset, ja toisaalta kehon tila vaikuttavat siihen, millaisia tunteita ja minkä verran energiaa sinulla on.

Vaikka me muuten syödään enimmäkseen suomalaista kauden mukaista ruokaa, niin marjasmoothie aamulla tai välipalaksi koko perheelle on jotain, mistä en luopuisi. Meidän smoothieen tulee kaksi banaania, kaksi omenaa, loraus appelsiinimehua ja iiiiiso kourallinen marjoja pakastimesta, joskus myös vähän chlorellaa*, koska tämän seassa se maistuu Kirpullekin. Itse juon leväni mielellään levänä.

(I ❤ Unisport! Voisitteko muuten kaikki yliopisto-opiskelijat käydä toivomassa, että keskustan kampukselle tulisi keväällä folkjamia?)

3. Kirkasvalolamppu

Juon aamukahvini kirkasvalolampun ääressä – tuplaboosti aamuun.

4. D-vitamiini

Monet ovat sitä mieltä, että kaamosmasennus johtuu nimenomaan D-vitamiinin puutteesta.

5. Älä nurise

Monet erehtyvät kuvittelemaan, että marina ja nurina tuttujen kanssa jotenkin auttaisi kestämään. Niin se ei ole. Nuriseminen lisää pahaa mieltä sinussa ja ympärilläsi. Kieltäydyn järjestelmällisesti osallistumasta keskusteluihin joiden sisältönä on pimeästä ja kylmästä valittaminen. Keskustelen mieluummin siitä että viime viikolla paistoi aurinko kerran ja toissaviikolla oli tosi kaunis kuura yhtenä aamuna. Sitä paitsi joulu tulee!

Siinä ne keinot kaikessa yksinkertaisuudessaan. Kaupan päälle voin antaa vielä neuvon (joka on Jason Vallottonin kirjasta Anteeksiantamisen ihmeellinen voima), joka toimii niin talvella kuin kesälläkin. Kysy itseltäsi kerran päivässä: Miten minä voin tänään? Mitä tarvitsen voidakseni hyvin? Miksi minusta tuntuu siltä kuin tuntuu? Mitä voin tehdä asian hyväksi?

Ja sitten se yksi keino, joka ei ole ekologinen eikä ekonominen, mutta josta olen haaveillut tosi monta vuotta – etelänmatka pimeimmän kaamosajan keskellä. Parin viikon päästä me lennetään puoleksitoista viikoksi Espanjaan! Ilmeisesti etelässä saadun auringon vaikutus piristää vielä parikin viikkoa matkan jälkeen, ja loman vaikutuksia tutkittaessa taas on havaittu, että suurin piristävä vaikutus tulee loman odotuksesta, joten päättelyketjuni johtaa siihen, että kahden viikon etelänmatkasta riittää iloa lähes kahdeksi kuukaudeksi. 😉

Ps. Jos sitä mietit, niin kuvassa olen minä – meidän häämatkaan kuului rekiajelua, ratsastusta ja hiihtämistä 30 asteen pakkasella. Pääsispä taas!

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s