5 askelta parempaan äitiyteen

Nämä vinkit ovat meidän arjessa kantapään kautta koeteltuja, ja hyviksi havaittuja.

1. Tunnista äitityyppisi

Jos et ennen lapsen saantia halua mennä spontaanisti kahvilaan juttelemaan tuntemattomien ihmisten kanssa keittiöremonteista ja vaatemerkeistä, et välttämättä halua tehdä sitä lapsen saamisen jälkeenkin. Ei ole olemassa erillisia äitityyppejä, vaan on ihmistyyppejä jotka toimivat myös äiteinä eri tavoilla – vaikka saatat todennäköisesti löytää itsestäsi myös äitiyden myötä paljon uusia puolia.

Sosiaaliset ihmiset voivat viihtyä perhekahviloissa joka toinen päivä, käsitöistä pitävät virkkaavat mieluummin pieniä neuletakkeja, kirjoittajat löytävät arkeen ilon blogista, joku ehkä käy joka päivä metsäretkellä lastensa kanssa. Minulle oli vapauttavaa muistaa ettei minun tarvitse olla samanlainen äiti kuin se naapuri joka pitää vapaaehtoista perhekahvilaa vielä kaikkien niiden lisäksi joita lähellä jo on. Itse nautin enemmän muutamasta hyvästä ystävästä, joita tavata useammin ja joille voi kertoa rehellisesti kaiken. Nautin myös luovuudesta ja tavoitteiden asettamisesta, joten minulle antaa energiaa itse tekeminen, uusien asioiden keksiminen, uusien asioiden opettelu ja uusien asioiden opettaminen lapselleni. Nautin siitä, kun keksin uuden hauskan tavan opettaa numeroita, ja lapseni oppii ne!

2. Tunnista ongelmakohdat ja etsi ratkaisut

Mitkä hetket päivästä tai kuukaudesta ovat ne, kun voimat tuntuvat olevan ihan lopussa ja kaikki ärsyttää? Ne eivät välttämättä tule satunnaisesti, vaan omia fiiliksiään tarkkailemalla voi oppia ennakoimaan väsymysvaaran, jolloin voi myös vaikuttaa omaan jaksamiseensa paremmin. Minulle esimerkiksi aamut ovat välillä vaikeita, koska herään hitaasti ja tarvitsen omaa tilaa ja aikaa aamulla. Olen siksi välillä alkanut heräämään ennen Kirppua, jotta saan rauhassa käydä pesulla, syödä aamiaista ja rukoilla hetken ennen kuin muut heräävät.

Toisaalta jaksamiseni kannalta on tosi tärkeää, että arki on suunniteltua ja myös oma aika löytyy kalenterista. Helpottaa, kun tietää milloin on aikaa tehdä niitä omia projekteja, joita lapsen kanssa ei voi tehdä. Samoin arjen hallintaan on auttanut siivouksen ja ruoanlaiton suunnittelu etukäteen, etteivät kotityöt tunnu isolta hallitsemattomalta kaaokselta jota pitää olla tekemässä koko ajan, vaan joka päivälle on muutama asia, jotka tehtyäni tiedän tehneeni tarpeeksi ja että voin loppupäivän keskittyä muihin asioihin.

Jos välillä on unohtanut kuunnella omaa jaksamistaan, voi ottaa vaikka joka päivä tavaksi kysyä itseltään: Miltä minusta tuntuu tänään? Miksi? Miten voisin muuttaa tilannetta?

3. Löydä asiat, jotka ravitsevat omaa sydäntäsi

Samalla tavalla kuin joka päivä tarvitsee tiettyjä ravintoaineita ravitakseen kehoaan, tarvitsee myös tiettyjä asioita ravitakseen omaa sydäntään ja henkeään. Kosketus, yhdessä aterioiminen, hauskojen asioiden tekeminen ovat asioita, joita tarvitsee – no ainakin lähes joka päivä. Meillä jokaisella on myös omat henkilökohtaiset asiamme, jotka ravitsevat juuri meitä. Jollekin se on romaanin lukeminen, jollekin käsitöiden tekeminen ja toiselle luonnossa liikkuminen. Minulle ainakin äitiys on pakottanut IMG_5328etsimään ne asiat jotka ovat minulle kaikista tärkeimpiä, koska turhalle ei vain enää ole aikaa. Sen ajan mitä minulla on haluan käyttää niihin asioihin jotka ovat minulle kaikista tärkeimpiä. Huomaan myös, että se miten olen käyttänyt aikani ja millaisia asioita olen tehnyt tai jättänyt tekemättä vaikuttaa niin suoraan hyvinvointiini ja jaksamiseeni, että minun on melkein pakko miettiä valintojani joka päivä.

4. ja mieti mitä niistä voisit tehdä lapsesi kanssa

Kotiäitinä olemisesta tekee ihanaa ja tosi arvokasta se, kun pääsee jakamaan oman sydämensä lapsensa kanssa. Pientenkin lasten kanssa voi tehdä yllättävän monia asioita!

5. Ole valmis oppimaan uutta!

Sinä et ole valmis äiti. Helpottaa kummasti, kun asian hyväksyy. Meidän ei tarvitse olla täydellisiä eikä valmiita, vaan voimme myöntää puutteemme ja virheemme, ja sen myötä alkaa etsimään mahdollisuuksia oppia paremmiksi. Esimerkiksi kommunikaatiotaitoja voi oppia, ja niiden opettelu helpottaa niin parisuhdetta kuin kasvatustakin – niissä suosittelen Gordonin Toimiva perhe -kirjaa, jonka yksinkertaiset menetelmät auttavat selvittämään ristiriitatilanteita lasten kanssa mutta pätevät kaikkiin ihmissuhteisiin.

Sanotaan, että hyvä avioliitto on paras lahja, jonka voit antaa lapsillesi – ja myös hyvään avioliittoon tarvitaan taitoja joita voi kehittää. Me olemme käyneet Love After Marriage -avioliittokurssin, jota koko sydämestäni voin suositella, jos sellainen osuu kohdalle. Niitä järjestetään muutamissa seurakunnissa Suomessa. Monet ovat saaneet hyvästä avioliitostakin vielä paremman myös NMKY:n avioliittoleireillä.

Minkä vinkin sinä lisäisit listaan?

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s