6 päivän asua – kun lapsi sai valita vaatteensa itse

Mä tykkään lastenvaatteista. Musta on kivaa pukea Kirppu tosi söpöksi, mielellään niin että se näyttää siltä pienimmästä seitsemästä veljeksestä, mikä ei ole vaikeaa koska Kirppu on täydellisen suomalaisen näköinen – kirkkaanvaalea kihara tukkapehko ja vaaleansiniset silmät. Viikko sitten silti tuntui että ehkä siinäkin voisi jo hellittää. Mitäköhän siitä tulisi, jos se valitsisi itse vaatteensa? Ehkä se sitten myös näyttäisi enemmän itseltään eikä siltä, miltä minä haluan sen näyttävän. Antaisin siis lapsen olla enemmän oma persoonansa, jos nyt kaksivuotias osaa ilmentää omaa persoonaansa pukeutumisellaan.

Tällaisia asioita huomasin viikon aikana:

1. Kirppu valitsi niitä vaatteita, joita minä olen pukenut Kirpulle harvemmin

2. Kirppu valitsi enemmän lahjaksi saatuja kuin minun ostamiani vaatteita

3. Asukokonaisuuksissa tuntui selvästi olevan joku juju! Vaatteita ei siis valittu summanmutikassa, vaan Kirpulla tuntui olevan monina aamuina ihan selkeä käsitys siitä, minkä vaatteen hän haluaa päälleen. Oli myös aamuja, joina mikään ei tuntunut kelpaavan, ja sellainenkin jona Kirppu otti kaksi ensimmäistä vaatteesta jotka laatikosta sattuivat käteen – vaihtelevia vaatepäiviä siis, ihan niin kuin minullakin.

Tällaisia ne olivat. Luvassa ei ole mitään hassuja kuvia hameista päässä, vaan ihan järkeviä, tavallisia asuja.

IMG_7601

Yläosassa pientä ruutua, alaosassa isoa ruutua. Selkeä, hauska ja omaperäinen yhdistelmä.

IMG_7650

Ylempänä pupuja, alempana meduusoita ja mustekaloja. Kahta erilaista eläinkuosia siis.

IMG_7606_2

Esimerkki asusta, jonka minä harvemmin valitsen mutta joka on Kirpun suosikeita. Jos Angry Birds -paita ei olisi pesukoneessa, sekin olisi ollut useassa kuvassa. Joku näissä piirroshahmoissa vain on. Plussaa harmaiden housujen valitsemisesta punaisen paidan kaveriksi.

IMG_7627

Tämä on minun suosikkini asuista, sellainen jonka minä laittaisin Kirpulle. Pupupaita, pellavahousut, asuun sopivat sukat ja ihana huuto.netistä ostettu käsityönä tehty harmaa lippis

IMG_7652

Sävyt sopivat taas yhteen. Turkoosi paita, vaaleanvihreät housut ja asun kruunamassa sukat joista löytyy sekä paidan että housujen värejä. (Kirppu on muuten hyvin tarkka siitä, että sukat ovat aina eriparia.)

IMG_7683

Päivän teemana kirkkaanvihreä. Paidassa raitaa, housuissa ruutuja ja sukissa lisää raitoja, asusteena kirkkaanvihreä lippis.

Mites teillä? Ovatko lapsenne kiinnostuneita pukeutumisesta, ja missä iässä se on alkanut?  Onko lapsissa tässä asiassa isoja eroja? Missä iässä olette antaneet lapsen päättää itse vaatteistaan?

2 thoughts on “6 päivän asua – kun lapsi sai valita vaatteensa itse

  1. Kivoja asuja! Meillä 3-vuotias on alkanut kiinnostua vaatteista eli ei enää aina haluakaan pukea päälle sitä, mitä olin ajatellut. Koululaiset valitsevat vaatteensa pääosin itse. Tytön yhdistelmät ovat välillä hieman erikoisia, mutta olen myös ajatellut, että ehkä ne kuvastavat häntä paremmin kuin täysin minun valitsemani. Kahden vanhimman lapsen ollessa pieniä olin tosi tarkka, että asut ovat sävy-sävyyn, mutta nyt olen höllännyt nutturaa :).

    • Minustakin kivaa on just se, että vaikka asuvalinnat ovat joskus erikoisia, on mukava ajatella että niissä lapseni saa ilmentää omaa persoonallisuuttaan. 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s