Kuusi tuntia junassa

2013-09-12 16.10.47

Mä olen jostain syystä jännittänyt kaukojunalla matkustamista lapsen kanssa. Emme ole käyneet junalla kahdestaan Järvenpäätä kauempana. Kyllä minä Kirpun synnyttyä jännitin bussilla ja ratikalla matkustamistakin rattaiden kanssa, mutta niiden välttely oli mahdotonta, jos halusi kotoa mihinkään päästä. Ja talvella 2011 olikin kyllä jännitettävää, kun lunta oli niin paljon että meidän bussipysäkillä oli puolentoista metrin korkuinen lumikasa siinä kohdassa, josta bussiin olisi rattailla pitänyt mennä sisään. Mä sitten kiltisti odotin siinä lumikasan päällä ja toivoin että joku auttaa minut sisään bussiin.

Eniten minua jännitti nyt se, miten selviän junan vaihdosta matkalaukun, kahden kassin, rattaiden ja 2-vuotiaan kanssa. Kokemukseni kiireestä on se, että uhmakohtaukset ajoittuvat useimmiten niihin hetkiin, ja kehittelin päässäni kauhuskenaarioita siitä, miten rattaat hajoavat ja kassit lentävät laiturille samalla kun huutava ja parkuva Kirppu lähtee juoksemaan juuri päinvaistaiseen suuntaan kuin johon pitäisi, ja jos junaan onnistuisinkin pääsemään, Kirppu jäisi laiturille kun minä yrittäisin nostaa kaikkia tavaroita sisälle, ja jos kaiken saisin sisään niin en ainakaan löytäisi lastenvaunuille paikkaa vaan jäisin nolosti seisomaan tavaroiden kanssa oven eteen josta mun pitäisi niitä siirtää aina kun joku haluaa junasta ulos.

Mitään tällaista ei, onneksi, käynyt. Sen sijaan se ensimmäinen juna oli 45 minuuttia myöhässä, joten emme millään olisi ehtineet Helsinkiin menevään pikajunaan. Tästä ei tietenkään kerrottu missään mitään, vaan minä soitin isälleni joka soitteli ympäriinsä ja selvitti minulle, että voisin samalla lipulla mennä seuraavassa junassa, joka olisi Helsingissä yhdeltä yöllä. Keskiyöllä junassa taaperon kanssa ilman paikkalippuja… ei kiitos. Myöhästyimme siis junasta ennen kuin mitään junaa oli näkynytkään, palasimme takaisin mummolaan ja kokeilimme onneamme uudestaan seuraavana päivänä.

Seuraavana päivänä ei jännittänyt yhtään. Pahin oli jo tapahtunut – olimme myöhästyneet junasta – ja se lopulta tarkoitti vain mukavaa iltaa Ben&Jerrysin seurassa ja hyviä kirpparilöytöjä ja yllättäviä kohtaamisia seuraavana päivänä. Junassa oli oma paikka lastenvaunuille leikkitilan alakerrassa, ja leikkivaunu oli kivempi kuin omasta lapsuudesta muistinkaan. Me leikittiin leikkijunassa Helsingin metroa, luettiin kirjahyllystä lastenkirjoja ja Kirppu nauroi sille kun äidin peppu jäi kiinni liukumäkeen.

junamatkaJättiläiskassillinen eväitä ja uusi taaperopeli puhelimessa auttoivat myös asiaa. Kirpulla oli oma pussi banaanilastuja, joilla sain sen hämättyä niin että se tajusi pyytää palaa raakasuklaapatukastani vasta kun vain yksi pala oli jäljellä. Tämä on ainoa huono puoli siinä, että opettaa lapsen syömään kaikkea, myös 80%-suklaata – ei ole sellaisia aikuisten herkkuja jotka saisi pitää vain itsellään, ellei niitä sitten syö salaa. Viime aikoina olen myös ollut iloinen stevia-Grandista ja Skyristä, joka toimii melkein ateriana, kun se vie nälän niin pitkäksi aikaa. Skyrin viehätys minulle on myös siinä, miten se vie minut ajassa taaksepäin ystäväni reykjavikilaiseen opiskelija-asuntoon, jossa Skyriä syötiin aamupalaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi.

Oltais kyllä toivottu, että joku muukin lapsi olisi sattunut samaan kyytiin. Jos aiemmin puhuttiin kauhuskenaarioista, minun haaveskenaario oli sellainen, jossa Kirppu leikkii tyytyväisenä muiden lasten kanssa samalla kun minä saan lueskella lehtiä rauhassa ja syödä yksin koko raakasuklaapatukkani. Jos ei toteutuneet kauhuskenaariotkaan, ei toteutunut kyllä tämäkään… Se olin minä jonka piti istua siellä leikkijunassa huutamassa: ”Kalasatama! Fiskhamnen!”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s